Home/Artikelen/Wat is bank-helpdeskfraude en hoe herken je het?

Wat is bank-helpdeskfraude en hoe herken je het?

Wat is bank-helpdeskfraude en hoe herken je het?

Admin

23 augustus 2024

Bank-helpdeskfraude is een vorm van fraude die helaas steeds vaker voorkomt. Bij deze vorm van fraude is er sprake van oplichting door criminelen die zich bij u voordoen als medewerker van uw bank. Hierbij worden slimme trucs toegepast, met als doel om uw persoonlijke informatie te stelen, om toegang te krijgen tot uw apparaten of zelfs om uw geld te stelen. Bank-helpdeskfraude is een vorm van fraude die momenteel snel groeit en het is belangrijk om goed te weten hoe u zichzelf tegen deze vorm van fraude kunt beschermen. U kunt hiervoor deelnemen aan onze online training, zodat u weerbaar wordt tegen bank-helpdeskfraude. Wij vertellen u graag meer over deze snelgroeiende vorm van oplichting. 

Wat is bank-helpdeskfraude?

Er is sprake van bank-helpdeskfraude wanneer een oplichter zich presenteert als medewerker van de bank waarbij u bankiert. Hierbij gaat het vaak om een zogenaamde helpdeskmedewerker, ook wel klantenservicemedewerker, die probeert u te overtuigen van het ondernemen van een actie. Hierbij kunt u denken aan het delen van uw persoonlijke gegevens, uw bankgegevens of andere gevoelige informatie. Ook kan u worden gevraagd om de medewerker voor een bepaald bankdoeleinde toegang te bieden tot uw apparaten waarmee u internetbankiert. De criminelen die zich hiermee bezig houden, weten u vaak op zeer overtuigende wijze over te halen door professioneel taalgebruik in te zetten. Hierdoor denkt u snel dat u te maken heeft met een echte bankmedewerker. Helaas blijkt dit in werkelijkheid niet zo te zijn. De gevolgen zijn vaak groot. 

Een aantal populaire vormen van bank-helpdeskfraude

Bank-helpdeskfraude komt inmiddels al jaren voor en door de jaren heen zijn er veel meer technieken bij gekomen die door criminelen worden toegepast. Wij geven u inzicht in een aantal vormen van bank-helpdeskfraude die op dit moment heel populair zijn onder de criminelen die zich hiermee bezighouden. 

1. U wordt opgebeld door een nep-bankmedewerker

Eén van de meest voorkomende vormen van bank-helpdeskfraude is het telefoontje van de bankmedewerker, die in werkelijkheid een crimineel is. Juist doordat er gebeld wordt, en er een persoonlijk één op één gesprek plaatsvindt, lijkt dit heel betrouwbaar. Juist dit is het gevaar voor u, als slachtoffer van deze nep-bankmedewerker. Vaak geeft deze oplichter aan dat er verdachte activiteiten op uw rekening zijn vastgesteld en dat er snel moet worden gehandeld om uw geld veilig te stellen. In veel gevallen wordt dan voorgesteld uw geld over te maken naar een zogenaamde ‘veilige rekening’. In werkelijkheid is dit de bankrekening van de oplichter. Een andere variant is dat u wordt gevraagd om uw bankgegevens, zoals uw pincode of uw inloggegevens voor internetbankieren, te delen. In bepaalde gevallen wordt aangegeven dat uw bankpas voor de veiligheid zal worden opgehaald. Vaak wordt uw bankrekening dan snel volledig leeggeroofd. 

2. Fraude met schermdeling via AnyDesk of TeamViewer

Een andere veel voorkomende vorm van bank-helpdeskfraude maakt gebruik van schermdeling. De oplichter, die zich voordoet als een medewerker van uw eigen bank, vraagt u om een programma op de computer, tablet of telefoon te installeren. Vaak gaat het om een programma zoals TeamViewer of AnyDesk, waarmee u op afstand toegang kunt geven tot uw computer, uw tablet of telefoon. Dit zou volgens de nep-medewerker nodig zijn om bijvoorbeeld een probleem met uw bankrekening online op te kunnen lossen. Via deze weg is de oplichter in staat om rechtstreeks toegang te krijgen tot uw bankrekening(en), uw persoonlijke gegevens, uw wachtwoorden en veel andere (financiële) informatie. Voor u het weet worden er grote sommen van uw bankrekening(en) afgeschreven. 

3. Helpdeskfraude van cryptoplatforms

Investeren in cryptomunten, ook wel digitale munten, is tegenwoordig erg populair. De meest bekende cryptomunt is de BitCoin, maar er zijn nog tal van andere digitale munten waarin u kunt investeren. Door de toenemende populariteit hiervan, is ook crypto-helpdeskfraude toegenomen. In dit geval wordt u vaak gebeld door een nep-helpdesk van een cryptoplatform, zoals Bitvavo. Er wordt door deze oplichter aangegeven dat uw geld in gevaar is wegens een inbraak op uw cryptorekening*. De oplichter vraagt u om gevoelige informatie te delen, zoals sleutels van cryptowallets of inloggegevens. Ook kan er om persoonlijke gegevens worden gevraagd, inclusief uw persoonlijke bankgegevens. 

*Veel mensen die gebeld worden door een crypto-helpdesk hebben helemaal geen cryptorekening. Helaas, doordat de oplichter veel (technische) kennis en informatie deelt, lopen veel mensen in de val en geven zij toch hun persoonlijke (bank)informatie af. 

4. Nep-betaalverzoeken via e-mail of sms

Veel mensen hebben ondertussen al eens een sms ontvangen waarin een kind vraagt om een rekening te voldoen. De zogenaamde zoon of dochter is de telefoon kwijt geraakt en kan even geen gebruik maken van internetbankieren, maar de rekening moet nú betaald worden. Dit is slechts één van de vele varianten van fraude via de sms of e-mail. U kunt ook een sms, WhatsApp-bericht of e-mail ontvangen van iemand die zich voordoet als medewerker van uw bank. E-mails lijken vaak bijzonder echt. Ze worden voorzien van de officiële logo’s en zelfs van correcte adres- en inschrijvingsgegevens van de bank. Hierdoor lopen mensen makkelijk in de val. De nep-betaalverzoeken via e-mail en sms komen het meest voor. Hierbij wordt u verzocht om een rekening te voldoen door op een link te klikken. De link leidt vaak naar een nepkopie van uw eigen bankwebsite. 

5. Toepassing van de techniek spoofing

Spoofing is een term die nog wat minder bekend is, maar deze techniek wordt zeker al vaak toegepast. Bij spoofing wordt het telefoonnummer van uw eigen bank nagebootst. Wanneer u wordt gebeld, dan ziet u daadwerkelijk de melding dat uw eigen bank u belt. Hierdoor neemt het risico dat u in de val loopt toe. Het gesprek verloopt vaak zoals omschreven in de eerste situatie, waarbij u ook gebeld wordt door een nep-bankmedewerker. Spoofing laat u een juist telefoonnummer zin, waardoor het moeilijker is om deze vorm van bank-helpdeskfraude te herkennen. 

Hoe kunt u zich tegen bank-helpdeskfraude beschermen?

Doordat de technieken die oplichters toepassen steeds beter worden, wordt het steeds moeilijker om bank-helpdeskfraude te herkennen. Wij geven u alvast 5 belangrijke punten om uzelf tegen deze vorm van fraude te beschermen:

·      Hang op en bel zelf terug naar het telefoonnummer dat bij u bekend is van uw bank.

·      Installeer in geen geval een programma om uw scherm met iemand te delen.

·      Realiseer u dat een echte bankmedewerker u nooit om uw pincode zal vragen.

·      Klik nooit op verdachte linkjes in e-mails, WhatsApp berichten of sms’jes. 

·      Deel in geen geval uw persoonlijke (bank)gegevens via de telefoon of online.

Volg onze training en bescherm uzelf tegen bank-helpdeskfraude

Oplichters worden steeds geraffineerder en het herkennen van bank-helpdeskfraude wordt steeds moeilijker. Het is belangrijk om goed voorbereid te zijn en precies te weten hoe u helpdeskfraude herkent en voorkomt. Wij hebben een speciale training ontwikkeld die u leert weerbaar te worden tegen bank-helpdeskfraude. 

Deze online training van ongeveer 1,5 uur leert u de meest voorkomende soorten bank-helpdeskfraude herkennen en biedt u praktische tips om uzelf hiertegen te beschermen. U ontvangt praktische voorbeelden en aan het einde van de online training maakt u een kort multiple choice examen om uw opgedane kennis te testen. U ontvangt van ons een certificaat als bewijs dat u de training ‘Helpdesk Fraude Preventie’ met succes heeft afgerond. 

Neem vandaag de eerste stap en bescherm uzelf tegen bank-helpdeskfraude. Schrijf u direct in voor onze online training en voorkom dat u slachtoffer wordt van deze nieuwste fraudepraktijken. 

Bekijk alle opleidingen

0 vragen gesteld

Nog geen vragen gesteld…

Stel een vraag

Accepteer onze cookies! 🍪

Wij gebruiken onze eigen cookies en third-party cookies zodat we deze website correct kunnen weergeven en beter kunnen begrijpen hoe deze website wordt gebruikt, om onze diensten te kunnnen verbeteren.