Helpdesk fraude herkennen - Security Awareness
Deze online cursus helpt je de risico's van helpdeskfraude te herkennen en helpt je om hier weerbaar tegen te worden. Helpdeskfraude staat ook wel bekend als Microsoft Scam of Tech support scam. Het gaat hierbij om een vorm van telefonische oplichting.
Opleiding overzicht
Wat is Helpdeskfraude?
Helpdeskfraude is een vorm van telefonische fraude waarbij de fraudeur zich voordoet als een medewerker van een (meestal groot en bekend) softwarebedrijf. Door je bang te maken in combinatie met het uitvoeren van psychologische trucs proberen de criminelen je geld te ontfutselen voor specialistische hulp met computer problemen die helemaal niet bestaan. Dat doen ze door je op te bellen en je te informeren over een bepaald probleem op jouw computer. Het doel is om je bepaalde software te laten installeren, waarmee deze helpdeskmedewerker jouw 'probleem' kan oplossen. Wanneer je deze software installeert, heeft de oplichter toegang tot jouw computer en geeft aan het probleem op te hebben gelost, maar wel willen ze daar graag voor worden betaald.
Helpdeskfraude herkennen
Om te zorgen dat je geen slachtoffer wordt van helpdeskfraude, is het dus belangrijk om de signalen te herkennen. Wanneer een nepmedewerker je namens een bedrijf belt, maken ze soms gebruik van hetzelfde nummer als dat bedrijf, of beweren ze dat ook dit een nummer van het bedrijf is. Het is dus niet altijd effectief om het nummer na te gaan. Maar waar moet je dan wel op letten? In dit hoofdstuk bespreken we de meest voorkomende herkenningspunten waarmee je kunt voorkomen slachtoffer te worden van helpdeskfraude.
Helpdeskfraude voorkomen
Als je eenmaal weet hoe je helpdeskfraude kunt herkennen (lees hiervoor het vorige hoofdstuk), is het van belang om ook te weten hoe je dit kunt voorkomen. Daarmee voorkom je namelijk een hoop problemen. Het mooiste is, dat helpdeskfraude vrij simpel te voorkomen is! Hoe je dat precies doet leer je in dit hoofdstuk.
Wat moet ik doen als ik slachtoffer ben van helpdeskfraude?
Soms klinken de nepmedewerkers erg overtuigend, hebben ze een heel goed verhaal en kun je toch op hun vragen zijn ingegaan. Wanneer je de software hebt gedownload, hebben deze criminelen toegang tot jouw computer. Het is dan verstandig om een aantal stappen te nemen om te voorkomen dat er misbruik wordt gemaakt van jouw computer en andere apparatuur waar jouw computer mee verbonden is. In dit hoofdstuk gaan we verder in op de te nemen stappen om zo veel mogelijk schade te voorkomen.
Examen helpdeskfraude
Wanneer je alle hoofdstukken hebt afgerond over helpdeskfraude, dan kun je beginnen met het examen. Dit examen is opgesteld uit meerdere vragen (multiple-choice). Het is natuurlijk slim om eerst de voorgaande hoofdstukken goed door te lezen voor je aan het examen begint. Het Secaw-team wenst je veel succes met het examen!
0 (0)
€ 9,00
Duratie
1 uur
Lessen
5 Hoofdstukken
Uitgebracht
3 juni 2024
Vraag en antwoord
Nog geen vragen gesteld…